På Akter vil det i januar 2021 være 12 barn. Tilvenningen foregår hele høsten og frem til januar. Aldersgruppen er 1 og 2 åringer og denne barnegruppen kaller vi Bobbeluran.
De ansatte på avdelingen er: Elisabeth Jensen | Pedagogisk leder Monica Tårstad barnehagelærer og eier Ina Valen Nilsen | barne- og ungdomsarbeider Vibeke Normann | barne- og ungdomsarbeidere
Barnehagens hovedmål: Alle barn i barnehagen vår skal oppleve trygghet og anerkjennelse
Avdelingens mål: Barnehagen skal gi barna god omsorg som et grunnlag for trygghet og trivsel, og en god start i barnehagen.
Tiltak: Vi ønsker å være gode omsorgspersoner for ditt barn. Vi skal kommunisere godt og bruke informasjonen godt for å skape en god overgang fra hjem til barnehage. Vi oppretter primærkontakt den første tiden i barnehagen, og har fokus på å være aktivt tilstede for og med barna. Vi tar oss tid og skaper en ro på avdelingen, spesielt under tilvenningen. Rutiner er også med på å skape trygghet rundt barnas barnehagehverdag, og dette har vi fokus på og arbeider inn litt og litt sammen med barna.
LEK:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal tilrettelegge tid og rom slik at det blir et godt og variert lekemiljø for de ulike aldersgruppene.
Avdelingens mål: Barnehagen skal skape trygghet og rom som inspirerer til ulike typer lek.
Tiltak: Barnehagen skal møte barnas lek med utgangspunkt i deres forutsetninger. På avdeling akter betyr dette at lekematerialer og inspirasjon må plasseres tilgjengelig også for de minste.
Personalet skal være tilstede på gulvet med barna og være observant og lydhør for barnas uttrykk i lek. De minste barna har også behov for et rom som de kan utforske og nok tumleplass, men samtidig trygt og ikke for mange inntrykk. Gjentakelser i lek er viktig for de minste for at de skal bygge opp en mestringsfølelse slik at de føler seg trygg for å ta "neste steg".
DANNING:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal utvikle barnas identitet og gi dem forståelse av felles verdier og normer for å fungere i et større fellesskap.
Avdelingens mål: Barnehagen skal gi barna anerkjennelse, slik at de føler seg sett og hørt, både som enkeltindivid og i samhandling med andre.
Tiltak: Barna skal bli tatt på alvor, bli lyttet til og oppleve mening i et positivt fellesskap. Personalet skal legge til rette for dette gjennom observasjon og refleksjon, og ved å være bevisste rollemodeller. Personalet skal støtte og veilede barna i sin utforsking, og følge barnets initiativ og interesser. Barna skal oppleve glede og mestring gjennom selvstendighetstrening, for eksempel ved å smøre mat selv.
LÆRING:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal gi barna et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske og lære.
Avdelingens mål: Barnehagen skal gi trygge rammer som gir romfor nysgjerrighet, utforskning og utvikling av sanseapparatet.
Tiltak: På avdeling Akter hvor vi har mange små barn fokuserer vi på barns læring med åta i bruk alle deres ulike sanser som hørsel, syn, berøring m.m, gi dem felles og individuelle erfaringer og med å spille videre på deres egne interesser. Barnehagen vår er Reggio Emilia-inspirert så vi jobber også med prosjekter og temaer, slik at barna får tid til å bli bedre kjent med et tema før vi går videre på noe nytt. Et eksempel på et tema er brannvern hvor vi hører på lyden av brannalarmen, har noen brannøvelser, hører på musikk av brannbamsen Bjørnis, ser på bilder av brannbiler og mer ut i fra hva som interesserer barna.
VENNSKAP OG FELLESSKAP:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal gi barna erfaringer og kunnskap om det å være en venn og fungere i et sosialt fellesskap.
Avdelingens mål: Barnehagen skal være en arena der barnføler tilhørighet og trygghet, og til å utvikle sin sosiale kompetanse i et positivt samspill med både barn og voksne.
Tiltak: På avdelingen vår jobber vi aktivt allerede fra før barna starter i barnehagen med å inkludere dem og gi dem trygghet. Dette gjør vi blant annet med å opprette primærkontakt (som tidligere nevnt under Omsorg) som har et ekstra fokus på de nye barna i starten, og vi tildeler dem plass i garderoben som er klar før de starter.
Ukentlig jobber vi også med" steg for steg" for å gi barna en begynnende bevissthet rundt følelser som: glad, trist, overasket, redd m.m. Her jobber vi en del gruppebasert som bygger nærmere relasjoner barn-barn og barn-voksen. Arbeidet rundt dette vil også være forebyggende for utestenging og mobbing.
KOMMUNIKASJON OG SPRÅK:
Barnehagens hovedmål: Alle barn skal oppleve god kommunikasjon og helhetlig språkutvikling
Avdelingens mål: Barnehagen skal gi barna trygge rutiner med et godt og aktivt språkmiljø.
Tiltak: For å jobbe med kommunikasjon og språk på avdeling akter er vi personalet bevisste på vårt eget språkbruk og vi har et tydelig språkbruk ovenfor barna når vi er sammen med dem, som for eksempel i påkledning-situasjon hvor vi hjelper eller kler på barnet en vott, så sier vi "vott" tydelig til barna og gjeme viser votten med litt bevegelse slik at barnet skjønner at det er votten det er snakk om.
Vi snakker slik at barna forstår oss med å bruke enkle setninger med korrekt språk og vi hjelper barna med å sette ord på ting vi finner og opplever i barnehagen. Her er det viktig at vi gir barna tid til å svare og lytte. Vi forsterker også språket vårt med musiske aktiviteter, fortellinger og gjentakelser.
”Jeg tror ikke jeg kan fange kreativiteten, men jeg spionerer på den hver dag” Paul Klee