Avdeling Kahytten består i år av 18 barn i alderen 2-4 år
De ansatte på avdelingen er: Olaug Hindenes |pedagogisk leder Susanne Nordnes |konstituert barnehagelærer Cecilie Eriksen | barne- og ungdomsarbeider Barbro Blomli | barne- og ungdomsarbeider Unni Brændholtet assistent
Barnehagens hovedmål: Alle barn i vår barnehage skal oppleve trygghet og anner"/gennelse.
Avdelingens mål: Alle barna skal bli sett og hørt, og få dekt sine individuelle behov.
Tiltak: •Bli tatt på alvor •Selvstendighetstrening. Barna får øve på å klare seg selv med veiledning og hjelp fra oss voksne. •Vi prøver å skape gode rutiner, og ved å gjøre dette er vi med på å skape trygge barn. •Bygge selvtillit •Tid til hvile. Noen barn sover enda på dagtid, men for de som er sluttet å sove så legger vi inn en hvilestund etter lunsj. Der bruker vi å høre på eventyr, rolig musikk osv. •Stell og måltider. I starten av barnehageåret legger vi opp måltidene etter barnas soverutiner. Derfor spiser de minste på avdelingen tidligere enn de andre barna.
LEK:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal tilrettelegge tid og rom slik at det blir et godt og variert lekemiljø for de ulike aldersgruppene.
Avdelingens mål: Barnehagen skal ha et innbydende miljø der alle barn deltar og erfarer gleden i lek.
Tiltak: Vi i barnehagen skal tilrettelegge for ulike former for lek. Dette betyr at vi skal gi barna de utfordringene de trenger, passe på at de har noen å strekke seg etter, og være gode støttespillere/rollemodeller for hverandre.
•Vi må se lekens egenverdi •Sosial kompetanse •Veiledning •Respekt •Dele barna opp i mindre grupper
DANNING:
Barnehagens hovedmål: Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet for å gi barna grunnlag for å fungere i et større fellesskap.
Avdelingens mål: Alle barn skal få mulighet til å få være selvstendig.
Tiltak: •Styrke selvbilde og vise respekt, Steg for Steg •Bli sett og hørt •Selvstendighetstrening. Barna skal lære seg å klare selv. Det kan være åkle på/av seg selv. De får da god veiledning og hjelp fra oss voksne. Mye prøving og feiling. •Regler og normer. •Bordskikk. Vi øver på å sitte i ro ved bordene ved måltider, får andre til å sende det man trenger ved å benevne det man vil ha, prater med de som sitter på samme bord, spise ordentlig som for eksempel bruke bestikk når vi spiser varm-mat.
LÆRING:
Barnehagens hovedmål: I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre.
Avdelingens mål: Barnehagen skal gi barna mulighet til å bli selvstendige og oppleve mestring i hverdagen. Barna skal gjennom samspill utvikle kreativitet og fantasi.
Tiltak: •Trygghet •Ha noen å strekke seg etter •Kreativitet •Gode rutiner •Mestring •Variasjon i hverdagen
VENNSKAP OG FELLESSKAP
Barnehagens Hovedmål: Barnehagen skal gi barna erfaringer og kunnskap om det å være en venn og fungere i et sosialt fellesskap.
Avdelingens mål: Barnehagen skal bidra til at alle barna utvikler godt vennskap, og blir inkludert i fellesskapet.
Tiltak: •Gode rollemodeller •Bli sett og hørt •Tilhørighet, dele i mindre grupper, faste plasser når vi spiser. •Samspill
KOMMUNIKASJON OG SPRÅK
Barnehagens hovedmål: Alle barn skal oppleve god kommunikasjon og helhetlig språkutvikling.
Avdelingens mål: Barna skal få oppleve gleden ved et levende språkmiljø der alle former for tekst og kommunikasjon tas i bruk.
Tiltak: •Språkkasser •musikk •dans •ordlek •bøker
”Det man hører glemmer man, det man ser husker man, det man gjør forstår man” -Loris Malaguzzi